Uyutan Öneriler ve Tüyolar

Deliksiz Bir Uykuya Yardımcı Olan Faydalı Besinler Neler?

Uyku Dostu Gıdalar

Uyku, hayatımızın son derece önemli bir parçası. Belki de bu yüzden kaliteli ve konforlu uyku elemanları üreten firmamız, sizlere uyku konusunda olabildiğince fazla tavsiyede bulunarak uyku kalitenizi dolayısıyla yaşam kalitenizi arttırmaya özen gösteriyor. Bugün, uykusuz kaldığınız günlerde sizleri rahat ettirecek bir tavsiye listesi hazırlayarak “uyutan öneriler ve tüyolar” listemizi biraz daha genişletiyoruz: uyumamıza yardım eden gıdalar listesiyle geç saatlerde içilmiş olan kahve ve çay gibi kafeinli içeceklerin uykunuzu kaçırmasını engelleyebilirsiniz. Gerçi sizi kaliteli bir uyku döngüsünden alıkoyabilecek tek şey kafeinli içecekler değil. Kısaca anlatmak gerekirse gece geç saatlerde aşırı ve ağır gıdalar tüketmek, uyku elemanları olarak adlandırılan yatak, baza, yastık gibi eşyaların rahatsızlığı, karanlık olmayan ve gürültülü bir ortam uykunuzu kaçırabilir. Bunların üstesinden gelmek için ise uyku dostu gıdalar tüketmeniz gerekebilir. İşte uykuya yardım eden gıdalar listemiz:

Süt ve Süt Ürünleri

Çok çabuk uyku getiren yiyecekler listemizin birinci sırasında süt ve süt ürünleri bulunuyor. Halk arasında da bilinen bu uyku tüyosu klişe bir uykusuzluk tedavisi olsa da işe yarıyor. Peki süt ve süt ürünleri neden uykumuzu getirir? Bildiğiniz gibi insan metabolizmasının uykuya dalmasını sağlayan şey vücut tarafından üretilen “melatonin” adlı bir hormondur. Genellikle karanlık ortamlarda salgılanan ve antidepresan özelliği de bulunan melatonin, sütte doğal olarak bulunur. Bu yüzden bir bardak ılık süt veya yoğurt gibi süt ürünleri, uykumuzu getirir. Sütün ılık hale getirilmesi, yapısındaki melatonin etken maddesinin daha çok açığa çıkmasını sağlar. Böylece süt, içtikten kısa bir zaman sonra uykumuzun gelmesini sağlar.

İlginç gelebilir ancak ılık süt insomnia gibi ciddi uyku bozukluklarında da işe yarıyor. Özellikle kapalı havalarda ve karanlık ortamlarda salgılanan melatonin etken maddesinin biyolojik saatimizi düzenlediğini de belirtelim. Eğer uykusuzluk sorunu ile karşı karşıyaysanız, uyumadan bir saat önce içeceğiniz bir bardak ılık süt, daha rahat bir uyku süreci için yeterli olacaktır.

Papatya Çayı

Papatya çayı uyku getirir mi? Hem de nasıl! Sadece şiddetli uykusuzluk çekenler için değil stresle mücadele etmek zorunda kalan kişilere de tavsiye edilen papatya çayı, uyku getiren şeyler listemizde ikinci sırada. Papatya çayı, içerdiği “flavonoid” ve “chrysin” gibi etken kimyasallar sayesinde uyku getirici bir özelliğe sahip. Papatya çayı içeriğinde bulunan bu biyokimyasal maddeler aynı zamanda yaşlanmayı geciktirici özelliğe de sahip. Aynı zamanda yoğun diş ağrısı çeken insanlara da tavsiye edilen papatya çayı, mide kramplarından migrene ve hatta düşük yoğunluklu pek çok cilt hastalığına da iyi geliyor. Papatya çayı, bu içeriği ile sadece uykunuzu getiren bir gıda değil aynı zamanda doğal bir ağrı kesici. Eğer uykusuzluk probleminden şikayetçiyseniz, bir bardak papatya çayı, rahat bir uyku çekmenize yardımcı olabilir.

Yurt dışında “Chamolie” olarak da bilinen papatya çayı, son derece ciddiye alınan bir konu. ABD’de “Molecular Medicine Reports”  Dergisinde yayınlanan bir makalede papatya çayının etkilerinden mucize olarak söz ediliyor. Yine papatya çayı etkileri üzerine yazılan bir başka makalede papatya çayı ve etkileri detaylı olarak anlatılarak “bitkisel tedavinin geçmişi, tıbbın geleceğini aydınlatıyor” başlığı altında yayınlandı. Özetle papatya çayı uykusuzluk veya diğer sağlık sorunları için basit bir önlem gibi gelebilir. Ancak özellikle yabancı tıp çevrelerinde papatya çayı ve etkileri oldukça ciddiye alınan bir konu.

Bal

Balın ne kadar mucizevi bir gıda olduğunu tekrar etmeye gerek yok. Bal, doğal bir şeker kaynağı olduğu için son derece sağlıklıdır. Uyku getiren gıdalar listemizdeki bal aynı zamanda öksürükten farklı boğaz rahatsızlıklarına kadar pek çok hastalığa iyi geliyor. Peki uyku getirmesi için bal nasıl kullanılmalı? Eğer papatya çayı veya ılık süt içerek uykunuzun gelmesini istiyorsanız, içeceğinizi tatlandırmak için bal kullanabilirsiniz. Bal, doğal bir şeker kaynağı olduğu için beyninizin dopamin ve endorfin salgılanmasını sağlayarak uyku sürecine geçişi hızlandırıyor. Normalde, şeker içeren tüm gıdalar beyninizdeki mutluluk hormonlarını hareket geçirir. Bunun nedeni beynin, şekeri bir tür enerji kaynağı olarak görmesinden kaynaklanıyor. Ancak bal, doğal bir şeker kaynağı olduğu için uyku getiren gıdalar listemizde bal da yer alıyor.

Muz

Muz da uykunuzun gelmesini hızlandıracak gıdalardan bir tanesi. Ilık süt, papatya çayı gibi gıda ürünlerinin uyku getirdiği herkes tarafından bilinir. Buna rağmen muz gibi gıdaların uyku getiriyor olması son derece ilginç. Muzun içinde bulunan potasyum ve magnezyum doğal bir kas gevşeticidir. Bu da muzun doğal bir ağrı kesici olmasının yanında uyku getiren bir gıda olmasını sağlıyor. Ancak muzdaki uyku getiren biyokimyasal maddeler bununla da sınırlı değil. Daha önce süt ve süt ürünlerinde karşımıza çıkan ve uykuya dalmayı kolaylaştıran melatonin gibi kimyasallar muzda da bulunmaktadır. Muzda bulunan 5 – HTP gibi kimyasallar aynı zamanda beyninizin bir başka mutluluk hormonu olan seratonin salgılamasına neden olur. Muzun aynı zamanda sakinleştirici ve beyin faaliyetlerini düzenleyici bir gıda olduğunu söyleyebiliriz.

Kiraz Ve Üzüm

Muzda doğal olarak bulunan melatonin aynı zamanda kiraz ve üzümde de bulunur. Bu durum kiraz ve üzümün sizlerin uyku sürecine geçişini kolaylaştırır. Eğer kiraz ve vişne bulmakta zorlanıyorsanız vişne suyunu tercih edebilirsiniz. Ancak aşırı şekerli vişne suyu, böbreklerinizi yorarak yataktan yorgun ve halsiz kalkmanıza neden olur. Vişne ve kiraz gibi üzüm de uyku getiren bir biyokimyasal madde olan melatonin kaynağıdır. Ancak üzümün aynı derecede şekerli olması, bu meyveyi de çok tüketmenizi engelliyor. Miktarına dikkat ettiğiniz müddetçe kiraz, vişne, vişne suyu, üzüm ve üzüm suyunu dilediğiniz gibi tüketebilirsiniz. Ancak sağlığınız için şeker oranına dikkat etmeyi unutmayın.

Çikolata

Çikolata -özellikle de kakao oranı yüksek olan bitter çikolata- beyin ve kalp sağlığı için son derece son derece önemli. Çikolatanın uyku getirme süreci içeriğindeki maddelerin beyninize seratonin salgılatarak sizleri sakinleştirmesiyle başlıyor. Çikolata sadece uykuya dalmanızı kolaylaştıran bir gıda değil aynı zamanda stresin de bir numaralı düşmanı. Elbette çikolatanın uyku getirici özelliğinden faydalanmak isterseniz kakao oranı yüksek olan bitter çikolata çeşitlerini tercih etmeniz gerekiyor.

Badem

Badem de tıpkı muz gibi doğal bir potasyum ve magnezyum kaynağı olduğu için, muz gibi uyku getiren gıdalar listemizde yer alıyor. Stresi azaltığı bilinen bademin 100 gramında 268 mg potasyum ve 705 mg magnezyum bulunuyor. Bu da uykudan bir veya iki saat önce tüketilen bademin uykunuzu getirmesine neden oluyor. Aynı şekilde stresden şikayetçi biriyseniz gün içinde çiğ badem tüketerek stresle çok daha rahat bir şekilde baş edebilirsiniz.

 

Patates, Makarna Ve Pirinç

Yüksek karbonhidrat içeren gıdalar vücuda enerji sağladığı için beyindeki mutluluk hormonlarının otomatik olarak salgılanmasını hızlandırır. Bu yüzden patates ve makarna gibi gıdalar, uyku getiren gıdalara arasında görülebilir. Ancak bu özelliğinden dolayı uyumadan önce sürekli patates ve makarna tüketmek size fazla kilo olarak geri dönebilir. Bu yüzden her ne kadar çabuk uyku getiren gıdalar arasında yer alsa da patates ve makarna gibi gıdaları tüketmek konusunda biraz daha temkinli davranmalısınız. Aynı durum zengin bir karbonhidrat kaynağı olan pirinç için de geçerlidir. Aynı zamanda beyin aktivitelerini düzenleyen folat etken maddesi de barındıran pirinç, tıpkı patates ve makarna gibi doğal bir uyku getirici olarak karşımıza çıkmaktadır.

 

Yulaf Unu / Yulaf Ezmesi

Yulaf unu gibi zengin karbonhidrat kaynakları, sizler uykuya dalmadan önce kan şekerinizin yükselmesine neden olur. Yükselen kan şekeri, beyindeki uyku ve rahatlama bölgelerini aktif hale getirerek daha rahat bir uyku sürecine girmenizi sağlar. Amerika’da Dr. Oz Adıyla sağlık programları yapan Dr. Mehmet Öz de, rahat bir uyku süreci için zengin karbonhidrat tüketilmesi gerektiğini söyleyenlerden. Ancak çölyak hastalığı veya gluten duyarlılığı gibi rahatsızlıklardan şikayetçiyseniz yulaf ve yulaf unundan uzak durmanız gerekebilir.

 

Çok Çabuk Uyku Getiren Yiyecekler Arasında Başka Neler Var?

Sizlerle paylaştığınız uyumaya yardımcı gıdalar listemizin son kısmında ise marul ve keten tohumu bulunuyor. Bu gıdalardan marul, sedatif olarak da bilinen sakinleştirici biyokimyasal maddelere sahiptir. Bu da marulun çabuk uyku getiren bir gıda olmasını sağlar. Buna ek olarak keten tohumu, içerdiği yüksek orandaki folat ile beyin fonksiyonlarını düzenler ki bu da uyku döngüsüne girmenizi daha kolay bir hale getirir. Her ne kadar karbonhidrat açısından zengin gıdalar uyku getirse de uykuya dalmadan önce aşırı ağır ve yağlı gıdalar tüketmek çoğu zaman tavsiye edilmez.

Elbette tüm bu gıdalara beslenme düzeninizde yer vermek önemli. Ancak ortopedik bir yastık, rahat bir baza ve de konforlu bir yatak her zaman rahat bir uykunun temelidir. Vücudunuzun daha rahat uykuya dalması için melatonin gibi biyokimyasallara ihtiyacı olduğunu ve bu hormonun özellikle karanlık ve az ışıklı ortamlarda vücut tarafından kendiliğinden salgılandığını da kesinlikle aklınızdan çıkarmayın.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Önerilen Yazılar

Yorum Yok

    Yorum Bırakın