Uykudan Haberler

Başarılı İnsanlar Ve Uyku

Uyku Ve Başarılı İnsanlar

Sağlıklı bir uyku sadece gelişme çağındaki bebek ve çocuklar için değil yetişkinler için de son derece önemli bir konudur. Dünyanın sayılı iş dünyası dergilerinden Forbes’da yayınlanan “başarılı insanlar ve uyku” çalışmasına göre düzenli ve kaliteli uyku, başarının olmazsa olmazları arasında. Uyku ile ilgili yapılan bu küçük araştırma kendi alanlarında başarılı 21 ismin  uyku düzenini karşılaştırıyor. Amerika Birleşik Devletleri Başkanı Barack Obama, Apple’ın Yöneticisi Tim Cook, Thomas Edison, Google CEO’su Neil Patel, Bill Gates ve Elon Musk gibi ünlü kişilerin uyku düzenleri üzerine yapılan araştırma, uykunun hayatımız için ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Uyku ve başarı birbiriyle ilişkili mi? Başarılı insanlar ne gibi uyku alışkanlıklarına sahipler?

 

Başarı Ve Uyku

Başarı ve uyku arasındaki ilişki özellikle son yıllarda sık sık gündeme getiriliyor. Ancak John Hopkins Üniversitesi Uyku Merkezi tarafından gerçekleştirilen araştırma, yüksek derecede başarılı olan insanların uyku alışkanlıklarını incelemesi açısından oldukça çarpıcı. Araştırma aynı zamanda uyku ve başarı ilişkisi konusundaki ön yargılarımızın da sorgulanması anlamına geliyor.

John Hopkins Üniversitesindeki araştırmanın yıktığı ön yargılarımızdan birisi çok uyumanın faydalı olduğuna dair yanlış inanç. Başarılı insanların uyku düzenlerinde de süreden çok kalitenin ön plana çıktığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Aynı şekilde başarılı insanların hiç uyumadıklarını düşünüyorsanız yine yanılıyorsunuz. Çünkü uyku her şeyden önce beynimizin edindiğimiz bilgilerin derlenip toplanması için gerekli. Uykunun vücdumuz için gerekliliği bununla da sınırlı kalmıyor. Vücudun toksin ve zararlı maddelerden arınması, alınan besinlerin sindirilmesi ve diğer pek çok vücut faaliyetinin sürdürülmesi için kaliteli uyku şart.

Peki Uyanma Süresi?

Yapılan araştırma, başarılı insanların %28’inin sabah beşte uyandıklarını gösteriyor. Araştırmaya katılan insanların %11’i ise sabah 5:30’da kalkmış oluyor. Eğer sabah beş sizin çok erkense, uyanmak için sabah 7:00’da seçebilirsiniz. Öyle ki başarılı insanların %22’si uyanmak için seçtiği saat, 7:00. Yine %11’lik bir yüzde sabah erken kalkmak için sabah 06:30 saatini tercih ediyor. Peki erken kalkmak neden bu kadar önemli? Atalarımızın “erken kalkan çok yol alır” sözü doğru mu?

Erken Kalkmak Neden Önemli?

Öncelikle uyku esnasında metabolizma hızınızın önemli ölçüde düştüğünü bilmelisiniz. Tıp dilinde “bazal metabolizma” olarak da geçen uyku metabolizması vücut fonksiyonlarının daha yavaş çalışması anlamına geliyor. Uykuda kaldığınız süre boyunca, vücut fonksiyon hızınız önemli ölçüde düşer. Metabolizma hızının düşmesi demek kilo vermekten depresyona kadar pek çok rahatsızlığın da kaynağıdır. Bu yüzden erken kalkmak, vücudun normal metabolizma hızında çalışması için önemlidir.

Erken kalkmanın bir faydasını da küçük bir örnekle anlatmaya çalışalım. Her gece yeniden temizlenen bir yüzme havuzu hayal edin. Bu havuza kimse girmeden önce girmekle günün ilerleyen saatlerinde girmek arasında pek çok fark vardır. Soluduğumuz hava için de hemen hemen aynı şey geçerlidir. Erken kalktığınızda, doğa size en değerli hazinelerinden birisini sunacaktır: temiz hava. Bu yüzden erken kalkmak, kaliteli uyku sürecinin temelidir. Peki erken kalkmak ve gün boyunca zinde olmak için neler yapılmalı?

Başarılı İnsanlar İçin Uyku Düzeni Ve  Kaliteli Uykunun Olmazsa Olmazları

Başarılı insanlarla ilgili yapılan araştırma, pek çoğunun akşam 23:00’da uykuya daldığını gösteriyor. Erken kalkmak için erken yatmak size çok klişe bir tavsiye gibi görünebilir. Ancak bazı klişelerin doğru olduğundan da söz edilebilir. Erken kalkmak için gerekenlerden birisi de kaliteli uyku sürecidir. Kaliteli uyku için de ortopedik yatak, rahat bir baza ve nefes alan bir yastık şilte ilk sırada geliyor. Bunların dışında alkol ve sigara bağımlılığından kurtulmak, gece uykuya dalmadan önce akıllı telefon, bilgisayar ve televizyon ekranlarından uzak durmak ve uykudan önce ağır gıdalar tüketmemek ilk sırada geliyor.

Tıpkı başarılı insanlar gibi bir uyku istiyorsanız, uyku kalitenize dikkat etmelisiniz. Aslında çoğu zaman uzun saatler uyumanıza karşın yorgun uyanmanızın nedeni uyku kalitesine önem vermiyor oluşunuzdur. Kaliteli uyku için ailenizle vakit geçirmeyi, uykuya dalmadan önce meditasyon yapmayı, uyuyacağınız odayı havalandırmayı ve ışık kaynaklarını ortadan kaldırmayı da ihmal etmeyin. Işık kaynakları, vücudunuzun  uykuya dalmalarını engelleyecek hormonların salgılanmasına neden olur. Bu yüzden tamamen karanlık ve gürültüden arındırılmış bir oda, ideal bir uyku süreci geçirmenize yardımcı olur. Aynı şekilde kış ve yaz aylarında uygun bir oda sıcaklığı belirlemek ve odanızı iyi havalandırmak daha rahat uykuya dalmanızı sağlayacağı için önemlidir.

Kafeinin nasıl bir uyku katili olduğunu söylememize gerek yok. Bu yüzden gece geç saatlerde kafein içeren çay, kahve, kola gibi içeceklerden de uzak durmalısınız. Uyuyacağınız odanın hijyenik olması da yine rahat ve kaliteli uyku için olmazsa olmazdır. Spor alışkanlığı edinmek vücudunuzun doğal yoldan endorfin, dopamin gibi mutluluk hormonları salgılamasına yardımcı olacaktır ki bu hormonlar aynı zamanda uykudan sonra zinde kalmanız için gereklidir.

 

 

Önerilen Yazılar

Yorum Yok

    Yorum Bırakın